مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23469 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

احساس مي كنم كه از خدا دورم و وظايفم را بخوبي انجام نمي دهم راهنمايي كنيد؟
بايد توجه داشته باشيد كه هر فردي در طول زندگي تحت تأثير عوامل مختلف دروني و بيروني به نوسانات روحي و رواني دچار مي شود. گاهي شاد و با نشاط است و گاه غمگين و كسل و افسرده خاطر مي شود. بنابراين، انسان از يك حالت رواني يكنواخت برخوردار نيست بلكه با توجه به فضاي رواني حاكم بر او و حوادثي كه برايش اتفاق مي افتد، حالات روحي مختلفي بر وي غلبه مي كند. با توجه به مقدمه اي كه ذكر شد به نظر مي رسد آن جمله اي كه در نامه تان به كار برديد و گفتيد: «هميشه احساس مي كنم از خدا دورم و احساس مي كنم وظايفم را به خوبي انجام نمي دهم» جمله درستي نباشد چرا كه جمله بعدي شما آن را نقض مي كند چون فرموديد: «كه در نماز حضور قلب ندارم» همين خواندن نماز گرچه گاهي اوقات بدون حضور قلب مي باشد، نشان دهنده اين است كه از خدا دور نيستيد و به وظايفتان عمل مي كنيد و يا اين كه فرموديد: «از ترس اين كه به نامحرم نگاه نكنم سرم را پايين مي اندازم»، همه اين كلمات دلالت بر اين مي كنند كه براي امتثال و اطاعت از امر و نهي خداوند و براي نزديكي به او به چنين كارهايي دست مي زنيد و لذا توصيه ما به شما اين است كه: اولاً، خودتان را از اين افكار منفي و وسوسه هاي شيطاني رهايي بخشيد. چون گاهي اوقات شيطان براي دور كردن انسان از توجه به خدا، چنين افكاري را به ذهن او وارد مي سازد. ثانياً، با مطالعه كتاب هاي ديني مفيد از جمله كتاب هاي استاد شهيد مطهري، شناخت خودرا به خدا و نيز به وظايف ديني بيشتر نماييد تا اين كه با رغبت و شوق به وظايفتان عمل كنيد . ثالثاً، با قرآن انس بگيريد وسعي نماييد هر روز چند آيه را با توجه به معنا و مفهوم آن بخوانيد. رابعاً، سعي كنيد براي انجام كارها و فعاليت هاي شبانه روزي، برنامه اي تنظيم و طبق آن عمل كنيد و اوقات فراغت خود را با ورزش، مطالعه و.. پر كنيد و هيچ گاه بيكار نباشيد. خامساً، سعي كنيد در فعاليت هاي دسته جمعي مثل اردوها، گردهمايي هاي علمي و مذهبي و ورزش هاي دسته جمعي، خصوصاً كوه نوردي، شركت فعال داشته باشيد. سادساً، رفت و آمد خود را با افراد با نشاط و با سواد مذهبي زياد نماييد. بعضي از راه كارها براي نزديكي بيشتر به خدا در پاسخ سؤال 2 (راه هاي حضور قلب در نماز) آمده است كه لزومي ندارد دوباره تكرار گردد. براي اين كه پاسخ سؤال 3 هم داده شود، بايد متذكر شويم كه: اگر انسان به خاطر ترس از خدا و عفت و حيا و نيز به خاطر آلوده نشدن به گناه و فساد، از نگاه كردن به نامحرم، صرف نظر كند و سرش را پايين بياندازد، چنين كاري داراي ارزش اخلاقي مي باشد و كسي كه چنين عملي را انجام مي دهد، در نامه اعمالش، ثواب نوشته مي شود. تنها توصيه اي كه به شما مي كنيم اين است كه اگر زمينه ازدواج براي شما فراهم است و اگر فرد مناسبي را مي شناسيد كه شايستگي و لياقت همسري شما را داشته باشد، با هماهنگي با خانواده محترمتان و آن فرد و خانواده اش، ازدواج نماييد چرا كه با ازدواج، نصف ايمان شما كامل مي شود و نيز ازدواج جلو خيلي از انحرافات را مي گيرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.